Parkeren onder PV-panelen: Zonnepark Carport Bloemendaal

Clean Energy

Twee parkeerterreinen bij Bloemendaal aan Zee werden vlak voor de zomer van 2020 overdekt met in totaal 10.000 m2 oppervlak aan zonnepanelen. Deze gaan jaarlijks 2 miljoen kilowattuur opleveren. Zowel de omliggende strandtenten als de geparkeerde elektrische auto’s - er zijn nu 30 laadpunten op de parkeerterreinen - kunnen van deze schone energie profiteren. Het project werd in opdracht van Groendus en Adamant Solar gerealiseerd door Batenburg Energietechniek en Batenburg Installatietechniek.

In 2017 nam de gemeente Bloemendaal een motie aan om van twee parkeerterreinen aan zee een zonnepark te maken. Binnen de gemeente zelf zijn niet veel mogelijkheden voor zonne-energie zonder de natuur aan te tasten. Deze plaats is ideaal: de pv-panelen bieden schaduw aan de geparkeerde auto’s en dragen bij aan de energietransitie. Het Deense bedrijf Better Energy nam de opdracht aan en startte de aanvraag van de omgevingsvergunning. Toen Better Energy zich terugtrok uit Nederland nam Adamant Solar hun activiteiten over. Adamant Solar ging een joint venture aan met Groendus om samen de opdracht voor Bloemendaal uit te voeren. ‘Als Groendus zijn wij financier, ontwikkelaar, eigenaar en exploitant’, vertelt Richard Weemen, Projectmanager van Groendus. ‘Onze klanten hoeven dus niet zelf te investeren en ook geen technische verantwoordelijkheid te dragen. Wij ontvangen de opbrengst van de opgewekte elektriciteit en betalen hun voor huur van de ruimte. Wij investeren in, en gaan relaties aan voor de lange termijn, want een project als dit moet 25 jaar stroom kunnen produceren. Dat betekent dus ook dat we hoogkwalitatieve installaties moeten leveren. Mede daarom werken we met Batenburg Techniek. Zij hebben als groep van bedrijven alle benodigde disciplines in huis en bieden mij één aanspreekpunt voor het hele project.’

Makkelijk uit te breiden met energieopslag

Job Ferdinandus is Accountmanager en Productmanager bij Batenburg Energietechniek, onderdeel van Batenburg Techniek. Ferdinandus: ‘Samen met Richard en ons zusterbedrijf Batenburg Installatietechniek ontwikkelden we het park. Batenburg leverde alle elektrotechnische componenten, zowel die waarvan wijzelf importeur zijn, als andere onderdelen. Zo leverden we een inkoopstation dat voldoet aan de eisen van Alliander, en een trafostation dat specifiek is ontwikkeld voor pv-panelen. Bijzonder in het ontwerp is de busbar (railkoker) die naar het inverterstation leidt dat de stroom van de pv-panelen ontvangt. De keuze voor een busbar, waar je nog allerlei componenten aan vast kunt klikken, maakt het mogelijk om in de toekomst uit te breiden met energieopslag in accu’s, dan wel waterstof. Tot slot zorgde Batenburg Installatietechniek voor de verlichting en camera’s. En dit alles dus voor twee parkeerterreinen.’

Prefab, omdat het sneller en voordeliger is

‘Zowel in het ontwerp als in de uitvoering moesten we rekening houden met de bijzondere ligging: aan zee’, zegt Patrick Kleine Schaars, Projectmanager bij Batenburg Installatietechniek. ‘Door wind, zout en zand is hier een grotere kans op corrosie. Dus je kiest voor rvs beugels en clips, behandelt elk schroefgat en maakt de containers zoveel mogelijk wind- en daarmee zanddicht. Verder fabriceerden we de installatie prefab in onze eigen werkplaats, onder gecontroleerde omstandigheden. Daardoor konden we sneller en voordeliger werken. Ter plekke leverden we complete containers af die in één dag aan elkaar konden worden gekoppeld. De fundering en de staalconstructie werden gemaakt door MORRENsolar, en Xperal Zonnepanelen leverde en monteerde de pv-panelen. En dat in een zeer goede samenwerking.’

Solar carparks worden steeds interessanter

Richard Weemen: ‘Dit was een project dat we snel, goed en op een prettige manier konden bouwen. Intussen blijven we kijken of we de kostprijs van dit soort carparks kunnen drukken waardoor ze sneller rendabel worden. Daarbij worden we geholpen door de komst van steeds krachtiger zonnepanelen, waardoor de opbrengst stijgt terwijl de prijs van de constructie nog wel iets kan dalen. Misschien wel door gebruik van hout of andere materialen. In de Regionale Energie Strategieën krijgen solar carparks een eigen rol toebedeeld. Daar spelen we graag op in.’

Sitemap