PCB's voor eerste vliegende Auto's

Industry, Innovation and Infrastructure

De eerste vliegende auto, het lijkt onwerkelijk maar binnenkort zal dit de werkelijkheid zijn. Het bedrijf PAL-V uit Raamsdonkveer in Noord-Brabant is al ongeveer 20 jaar bezig om de eerste auto de lucht in te laten gaan.

Wij als Batenburg mogen met trots vertellen dat wij de afgelopen 3 jaar betrokken zijn geweest bij het assembleren van de printplaten voor de Pal-V Liberty Pioneer Edition en de Pal-V Liberty Sport Edition.

PAL-V was op zoek naar een innovatieve partner die kon meedenken om verschillende productieprocessen aan elkaar te koppelen. Met onze ruime ervaring is Batenburg een perfecte match.

Wij denken mee in het componentgebruik en de maakbaarheid van de PCB’s. Daarnaast hebben wij de mogelijkheid om de printplaten te coaten.

Productieproces

Productieproces

Tijdens het produceren van de printen wordt er gebruik gemaakt van verschillende productieprocessen. Het SMD bestukken van de printen gebeurd op onze SMD lijn bestaande uit het screenproces, 3D-pasta inspectie, 2 pick&place machines, een reflow oven en aan het eind worden de printen middels een AOI optisch geïnspecteerd. De THT-componenten worden selectief gesoldeerd vanwege de aanwezigheid van SMD componenten aan beide zijdes. Tevens zitten er op enkele printplaten press-fit componenten. Tot slot worden de printen nog voorzien van een laag coating zodat de print in verschillende weersomstandigheden gewoon zijn werk zal blijven doen.

Wat dit project zo bijzonder maakt is dat dit de eerste auto is waarmee je gecertificeerd mag vliegen. De vliegende auto van PAL-V heeft capaciteit voor twee personen. In de rijmodus behaald de auto een maximum snelheid van 160 km/h en heeft bereik van maar liefst 1315 kilometer. In vliegmodus heeft de bolide een bereik van 500 kilometer, waarna je ook nog een half uur kan rijden. 

Sitemap