Vanaf 31 maart 2023 rijdt de metro vanuit Rotterdam Centrum naar het strand in Hoek van Holland. Net als alle andere delen van het RET tracé is Batenburg betrokken bij de Railinfrastructuur en de camerabeveiliging van Metro aan Zee. Daardoor reis je vanaf deze lente 2023 veilig naar het strand.
Railinfra
Het traject Hoekselijn is omgebouwd van heavy rail naar lightrail. Daarnaast is het laatste deel van het traject dat door de duinen loopt, genaamd metro aan zee, verhoogd geplaatst om storingen door o.a. opstuivend zand tegen te gaan. Dit bracht enige uitdagingen met zich mee.
Spoorse kabelschoen
De kabelschoen waarmee de retourkabel wordt aangesloten op het Cembre railcontact is ontwikkeld voor dit specifieke deel van het tracé doordat er ruimte en beperkingen waren ontstaan door het verstevigen van de verhoogde spoorstaven. De kabelschoenen voldoen aan alle spooreisen en zijn aangepast om te passen in de ontworpen ruimten. Deze zijn samen met onze leverancier Cembre speciaal ontwikkeld voor Metro aan Zee.
Meer informatie over oplossingen voor de railinfra?
Frank Plukker
Accountmanager
Meer informatie over beveiligingstechniek?
Bart van de Sanden
Projectleider
Kabelsets voor retourstromen
Om diefstal tegen te gaan, zijn de door ons geproduceerde en geleverde kabelsets van aluminium. De sets worden toegepast om de retourstromen terug te leiden naar de retourstroom transformatoren. De kabelschoen standen, lengtes van deze kabelsets en samenstelling zijn gezamenlijk de opdrachtgever bepaald.
Afspannen rijdraad met Tensorex C+
Ook bij het laatste deel van de bovenleiding wordt de rijdraad onder trekkracht gehouden door de Tensorex C+. Dit is een automatische onderhoudsarme veerafspanning die hang- en rijdraden op de gewenste trekspanning houdt. De koperen bovenleiding wordt blootgesteld aan de temperatuur veranderingen. Door het gebruik van de Tensorex C+ wordt de optredende lengteveranderingen gecompenseerd en blijft er aan de rijdraad met de correcte kracht getrokken worden. voor de juiste elektrische verbinding met de pantograaf. Deze Tensorex C+ is samen met onze leverancier Mosdorfer Rail samengesteld en door de project aannemer Swietelsky geïnstalleerd.
Doorslagveiligheid (DSV)
De spanning in de bovenleiding is van 1500V DC (ProRail) verlaagd naar de metro spanning 750V DC. De doorslagveiligheid verbindt geleidende objecten met het retourcircuit wanneer deze onbedoeld in aanraking komen met de tractiespanning van 750V DC. Langs het complete traject onze DSV toegepast.
Camerabeveiliging
De stations Hoek van Holland Haven en Hoek van Holland Strand worden net als de andere stations van de Hoekselijn beveiligd met onze camerasystemen. Dan hebben we het over camera’s voor sociale veiligheid en een VIB-installatie.
Sociale veiligheid
Onze camera’s van het merk AXIS worden geplaatst voor sociale veiligheid. Dit gebeurt op het perron en in de hal van het station. Zo heeft de veiligheidsdienst bijvoorbeeld zicht op mensen in de tourniqetlijn waarmee mensen inchecken. Deze camera’s zijn gekoppeld aan de lokale technische ruimte en verbonden met het netwerk van de RET.
Visuele Instapbewaking
De VIB-installatie (visuele instapbewaking) zijn camera’s die langs de metrobaan en het perron kijken. Wanneer er een metro aan komt rijden, hebben deze camera’s zicht op het in- en uitlopen van reizigers. Ook deze camera’s zijn verbonden met het netwerk van de RET en via een antenne verbinding worden deze beelden getoond aan de metrobestuurder bij het arriveren van de metro bij het betreffende station. Zo heeft de metrobestuurder live verbinding en kan hij het complete perron overzien en reageren op calamiteiten zoals defecte deuren of rekening houden met oudere reizigers. Deze camera’s zijn 24/7 online voor de veiligheid van de metro en essentieel omdat sommige perrons door kromming of bolling van het perron niet goed te overzien zijn.