Wat komt er allemaal kijken bij de realisatie van zwaardere laadinfrastructuur voor depotladen, specifiek bedoeld voor elektrische vrachtwagens? Batenburg heeft Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) geholpen om een handreiking te te ontwikkelen voor depotladen. Deze handreiking biedt praktische handvatten.
De transportsector staat voor de uitdaging om de vrachtwagenvloot te elektrificeren. Die e-trucks moeten in de toekomst ook allemaal opgeladen worden. Dat zal voor zo’n 80% van het laden op een depot plaatsvinden, zo blijkt uit onderzoek van ElaadNL. Vervoerders en verladers hebben hier veel vragen over. Zoals: hoeveel laders heb ik nodig? Hoe kan ik de palen financieren? Of: wat zijn aandachtspunten bij het inrichten van de laadlocatie?
Checklist voor laaddepots vrachtwagens
Daarom heeft NAL in opdracht van de werkgroep Logistiek een handreiking ontwikkeld, uitgevoerd door Batenburg installatietechniek en FIER Automotive & Mobility. Het document is samengesteld in samenwerking met laadinfrastructuurexperts, ervaringsdeskundigen en andere partijen uit de logistieke sector en bundelt dus alle beschikbare kennis. De handreiking richt zich op elektrische vrachtwagens in de N2-/N3-categorie, maar is ook geschikt voor andere zware elektrische voertuigen, zoals reinigingsvoertuigen.
De checklist richt zich op 4 essentiële onderdelen bij het ontwikkelen van een laaddepot:
- Laadbehoefte
- Laadvoorziening
- Netwerkaansluiting
- Locatie
Daarnaast wordt er in hoofdstuk 5 de bijhorende werkzaamheden besproken die je nodig hebt bij een laadvoorziening, netwerkaansluiting of specifieke locatie.
Benieuwd geworden naar de handreiking?
Meer informatie?
Jasper Willems
Accountmanager
Meer informatie?
Rene Koster
Manager Beheer & Inspectie
Handreiking Depot Laden
Een praktische checklist voor laadinfrastructuur voor elektrische vrachtwagens.